【和訳】K.A.A.N. - Focus











 K.A.A.N. はメリーランド州を拠点に活動しているラッパーです。 彼の音楽の根底にはうつ病と不安、自信のファンベースを成長させるための彼の戦い、そして彼が受けた虐待の経験があります。


[Hook]
You can tell 'em Imma get it my way
奴らに言ってもいいぜ 俺たちは好きにやるから

You can tell 'em Imma get it my way, my way, okay (x4)
奴らに言ってもいいぜ 俺たちは好きにやるから 自分たちでさ

Focused, and I'm working on the craft
集中しろ 俺は船で働いている

Doin' everything a young nigga got to , got to, got to (x3)
やらなきゃいけないことは全部やるんだ

Focused, and I'm working on the craft
集中しろ 俺は船で働いている

Doin' everything a young nigga got to
やらなきゃいけないことは全部やるんだ


[Verse 1]
Look, my style too ill, no exaggeration
見ろ 俺のヤバいスタイルを 誇張してねえよ

Can't get like this with procrastination
怠けてなんかいないぜ

I'm a slave for the craft, no master, baby
俺は仕事の奴隷 主人じゃない

All I can think about is making records lately
俺の考えていることは 最近の記録を更新することだけ

I've been workin' like I'm livin' on a mission
俺は使命を果たすように働いている

I'm efficient', but the vision wasn't given
俺は有能だけど 将来のビジョンが見えないんだ

To the niggas that was sitting on the sideline watchin'
サイドラインで座っていたニガーが見ていた

They can see you strugglin'
奴らはお前が足掻いてるのを見たいんだ

Trippin' and fallin', but no one helps you out
トリップして堕ちていく だけど誰もお前を助けない

Look, I know the feeling of being alone
見ろ 俺は孤独を知っている

I've come to terms with decisions I've made
俺は自分の決断と折り合いをつけてきた

But I pray everyday and I hope that I'm safe
だけど毎日祈っている 安全を願っている

If I send you this song, will you send me some positive energy?
もしこの曲をお前に送ったら  俺に前向きなエネルギーをくれるか?

Please, I am begging you for it
頼む 俺はお前に求めているんだ

I'm forcing myself to feel something euphoric
何か幸福を感じるよう 自分に強制している

Of course it's important, to point out the beauty in life
もちろんそれは大切だ  人生の美しさを指摘するために

That I see like a minuscule witness
俺が見たものはちっぽけな目撃者

The muse for the music that people have muted
人々がミュートした音楽の女神

Confuse it for ignorance, that is not me, tho'
だけど無知のせいで混乱する それは俺じゃない

I creep low and see more,
俺は低く這って もっと見るんだ

But my lack of C notes is see through
だけど100ドル紙幣の不足が見透かす

Be set in the tone of my messages
俺のメッセージトーンに設定してくれ

Negative outlook is getting repetitive
ネガティブな物の見方は繰り返される

I am regressing, progression's my nemesis
俺は退行している 進歩は俺の敵だ

My pessimism is potently powerful
俺のペシミズムはとても強固だ

Wordsmith, I might play around with their volatile
ワードスミス 俺はその気まぐれさで遊ぶかもしれない

Lawd!
なんてこった!


[Hook]
You can tell 'em Imma get it my way
奴らに言ってもいいぜ 俺たちは好きにやるから

You can tell 'em Imma get it my way, my way, okay (x4)
奴らに言ってもいいぜ 俺たちは好きにやるから 自分たちでさ

Focused, and I'm working on the craft
集中しろ 俺は船で働いている

Doin' everything a young nigga got to , got to, got to (x3)
やらなきゃいけないことは全部やるんだ

Focused, and I'm working on the craft
集中しろ 俺は船で働いている

Doin' everything a young nigga got to
やらなきゃいけないことは全部やるんだ


[Verse 2]
Never let you muthafuckas defeat the kid
お前がガキにやられることはない

Spitting egregiousness
酷いことを吐き出す

Do you agree with it?
お前は同意するか?

Never see them again,
もう一度見ることはない

I'm a seed in the ground
俺は地面に撒かれた種

I ascend to the light with the lines that I write
自分の描いた線と共に光を登っていく

And my rhymes got girth, like Im foresting the earth
俺のライムが長さを帯びてきた  俺が地球を森林化していくように

All I ever do is work, I'm asserting my worth
俺は仕事しかしていない 自分の価値を主張している

This is something I was taught since my birth
これは俺が生まれてから教えられてきたことだ

And you will attain nothing by sitting around
お前は周りに座って何もしない

And to receive a blessing, you must do for self
祝福を受けるためには 自分のために行動しないといけない

As an means to an end, so that one day you'll help
目的を達成するには いつか誰かを助けたいなら 

Someone that you see struggling, just like yourself
お前と同じように 苦労している人々

And I can't justify why I do what I do
俺は正当化できない してきたことがしてきたことだから

When I act how I act and thats far from the truth
俺がフリをするたびに 真実から遠ざかっていく

If I told you my story, then you would past judgement
もしお前に俺の生い立ちを話せば お前は過去にジャッジを下すだろう

Disgusted by what you hear in that discussion
お前が議論を聞いていることにうんざりだよ

I swear that I've witnessed some sickening, cynical rituals
誓うよ 俺は見てしまったんだ うんざりするような冷笑的な慣習を

Pitiful pray that the pinnacle presents some pieces
哀れな祈りは頭角を現す

I preset my presence, a pretense apart
俺は自分の存在をプリセットする  みかけとは離れている

With no beef and I'm starving
ビーフがないから 俺は飢えている

I've barely started of carving my name in this game
俺はこのゲームで自分の名前を彫り始めたばかりだ

I'll explain, but I gotta move fast
教えてやるよ だけど俺は早く行かないといけない

Get a point of view quicker, I'm a catastrophic nigga
より速い視点を手に入れる 俺はカタストロフニガー

Definitive when I kill it
俺が殺すときにはもう決まっている

Ain't no muthafucka that was giving you
お前に与えてくれる奴はいない

Something thats realer,
よりリアルに感じるもの

But never caught in a feeling, goddamn!
だけどこんな気持ちにはならない


[Hook]
You can tell 'em Imma get it my way
奴らに言ってもいいぜ 俺たちは好きにやるから

You can tell 'em Imma get it my way, my way, okay (x4)
奴らに言ってもいいぜ 俺たちは好きにやるから 自分たちでさ

Focused, and I'm working on the craft
集中しろ 俺は船で働いている

Doin' everything a young nigga got to , got to, got to (x3)
やらなきゃいけないことは全部やるんだ

Focused, and I'm working on the craft
集中しろ 俺は船で働いている

Doin' everything a young nigga got to
やらなきゃいけないことは全部やるんだ


[Outro]
Lawd!
なんてこった

exaggeration : 過大視
procrastination : 怠慢
efficient : 有能
come to terms with : 妥協する
euphoric : 多好感
point out : 指摘
minuscule : 非常に小さい
muse : 詩歌、芸術、舞踊、歴史をつかさどる女神
ignorance : 無知
C note : 100ドル紙幣
outlook : 見解
repetitive : 繰り返される
regress : 退行
pessimism : 悲観主義
potently : 強力
Wordsmith : 言葉を巧みに操る人
volatile : 揮発性
Lawd = Lord
egregiousness : 実にひどいこと
ascend : 上る
girth : ひも、周囲の寸法
assert : 主張する
attain : 達成する
an means to an end : 目的を達成するための手段
justify : 正当化
disgusted by : うんざりする
witness : 目撃する
sickening : うんざりする
cynical : 冷笑的な
ritual : 慣習、儀式
pitiful : あわれな、あさましい
pinnacle : 頂点
preset : 前もって調節する
pretense : 見せかけ
catastrophic : 破滅的な、大災害的な
definitive : 決定的な