【和訳】Bars and Melody - Hopeful















 「Hopeful」は当時13歳だった Leondre と15歳の Charlie が自分たちのいじめの経験をもとにラップしたものです。原曲は Chamillionaire の「Hopeful」です。






[Verse 1: Leondre]
Please help me God, I feel so alone
神様 助けて下さい 僕は孤独に感じるんだ

I'm just a kid, I can't take it on my own
僕はただの子供だから 自分一人じゃ何もできない

I've cried too many tears, yeah, writing this song
沢山の涙を流したよ この曲を書きながら

Trying to fit in, where do I belong?
周りに合わせようとした 僕の居場所はどこ?

I wake up every day, don't want to leave my home
毎日起きる 家から出たくないよ

My momma's askin' me why I'm always alone
ママは僕に尋ねる あなたはどうしていつも一人なの って

Too scared to say, too scared to holler
怖くて言い出すこともできなかった

I'm walking to school, with sweat around my collar
歩いて学校に向かう 首元に汗を垂らしながら

I'm just a kid, I don't want no stress
僕はただの子供だ ストレスなんかいらないよ

My nerves are bad, my life's a mess
気分は最悪 人生は滅茶苦茶だ

The names you call me, they hurt real bad
奴らが呼ぶあだ名が 僕を傷つける

I want to tell my Mom
ママに打ち明けたいよ

But she's havin' trouble with my Dad
でもママはパパともめている

I feel so trapped there's nowhere to turn
閉じ込められていて 出口なんてないようだ

Come to school, don't wanna fight I wanna learn
学校に行く  争いたくない 学びたいんだ

So please mister bully, tell me what I've done
だからいじめっ子さん 教えてよ 僕が何したって言うんだ

You know I have no Dad, I'm livin' with my Mom
僕にはパパはいない ママと生活している


[Chorus: Charlie]
Just be hopeful, yes I am
ただ希望に満ちている ああそうだよ

Hopeful for today
今日は希望に満ちている

Take this music and use it
この曲を歌うよ

Let it take you away
君を連れていくよ

And be hopeful, hopeful
希望を持つんだ

And he'll make a way
彼が道を作る

I know it ain't easy but that's okay
簡単じゃないって分かっているけどそれでいい

Just be hopeful
希望を持つんだ


[Verse 2: Leondre]
Why do you trip at the color of my skin?
どうして君は 僕の肌の色で接し方を変えるの?

On whether I'm fat or whether I'm thin?
僕は太っているの それともやせているの?

You call me a loser, you call me a fool
君は僕を負け犬と呼ぶ 愚かだと言う

I ain't got a choice, I gotta go to school
僕には選択肢がない 学校に行かないといけない

I wish I had an angel to stand by my side
僕のそばに 僕を守ってくれる天使がいたらなあ

I'm shaking with fear, I’m so scared inside
恐怖で動揺している とても怖いよ

Doesn't really matter if I ain't got the looks
僕の見た目が悪くても別にいい

Why do you always hurt me and destroy my books?
どうしていつも僕を傷つけて 僕の本を壊すの?


[Chorus: Charlie]
Just be hopeful, yes I am
ただ希望に満ちている ああそうだよ

Hopeful for today
今日は希望に満ちている

Take this music and use it
この曲を歌うよ

Let it take you away
君を連れていくよ

And be hopeful, hopeful
希望を持つんだ

And he'll make a way
彼が道を作る

I know it ain't easy but that's okay
簡単じゃないって分かっているけどそれでいい

Just be hopeful
希望を持つんだ


[Verse 3: Leondre]
I give you all my money every single day
いつも君にお金を奪われる

I didn't ask to be born but now I have to pay
生んでくれなんて頼んでないけど 今はその代償を払わないといけない

I ain't got no food, you take all I have
食べ物だってない 君に全部奪われるから

When I give it to you, you search through my bags
僕が降参しても 君はバッグの中を探す

I wrote this song for you to see
君に届くようにこの曲を書いたんだ

We could have been friends, yeah you and me
僕たちは友達になれるはずさ 君と僕で

Mister bully take a moment please
いじめっ子さん 時間をちょうだい

Every single day you bring me to my knees
毎日君は僕を跪かせたよね


[×2]
[Chorus: Charlie]
Just be hopeful, yes I am
ただ希望に満ちている ああそうだよ

Hopeful for today
今日は希望に満ちている

Take this music and use it
この曲を歌うよ

Let it take you away
君を連れていくよ

And be hopeful, hopeful
希望を持つんだ

And he'll make a way
彼が道を作る

I know it ain't easy but that's okay
簡単じゃないって分かっているけどそれでいい

Just be hopeful
希望を持つんだ


[Outro: Leondre]
What I wear is all I have
もう何も隠していないよ

We lost our home, I'm livin' from a bag
僕たちは家を失った バッグの中で生活している

Yo mister Bully, help me please
いじめっ子さん 助けてよ

I'm flesh and blood, accept me please
僕もただの人間 受け入れてくれよ


holler : 叫ぶ
collar : 襟餅
bully : いじめっ子